Trafiekcijfers december 2011

 

Vergelijking tussen de periode Dec 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (commercieel):
379
231
-39,05%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen: 2.037 2.538 +24,6%
Passagiers: 13.235 7.659 -42,1%
Vracht/ton: 6.760 5.324 -21,2 %

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Dec 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (commercieel):
3.694 3.222 -12,77%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen: 37.875 37.555 -0,8 %
Passagiers: 213.638 232.682 +8,9 %
Vracht/ton: 64.041 57.381 -10,4 %


Commentaar:

December 2011

We hadden het reeds eind november voorspeld: de trafiekcijfers voor december 2011 vertonen op alle vlakken een negatief saldo. Dit is vooral te wijten aan het bijzonder guur winterweer eind 2010, dat zo´n 100 extra commerciële bewegingen op Oostende met zich meebracht. Als we even met die 100 bewegingen van grote toestellen geen rekening houden, dan stellen we in december 2011 nog een daling met 38 eenheden vast, zijnde -13,62%.
Het verschil moeten we hoofdzakelijk in de vrachtsector zoeken, met name bij Egyptair Cargo.
Al deden de regelmatige klanten zoals Allied Air, Saudia Cargo en de AN-124 operators het beter dan in december 2010, toch konden ze het verlies aan Egyptair Cargo vluchten (-31 bewegingen) niet goed maken. De Egyptische economie lijdt nog steeds onder de woelige politieke toestand in het voormalig rijk der farao’s. Het ziet er niet naar uit dat op korte termijn verbetering mag verwacht worden.

Ook volgens de verwachtingen lag het aantal vervoerde passagiers in de laatste maand van het jaar merkelijk lager dan vorig jaar (- 42,1%). Deze daling is ook hier volledig toe te schrijven aan het ontbreken van uitwijkers. Wie zich december 2010 herinnert, zal nog weten dat de luchthaven er toen in geslaagd is om - in uiterst moeilijke omstandigheden - de tweede helft van de maand toegankelijk te blijven, wat resulteerde in bijna dagelijks passagiersuitwijkingen.

Het jaar 2011: Vlaams Gewest niet geslaagd in luchtvaartexamen

Passagiers

Met een stijging van 8,9% t.o.v. vorig jaar bereikte de Oostendse luchthaven een totaal van 232.682 passagiers. Hiermee werd de door REPLO in januari vooropgestelde uitdaging van 10% benaderd.
Dit resultaat, bijna uitsluitend door JETAIR en THOMAS COOK gerealiseerd, heeft ons zeer verheugd.

Vracht

Praktisch elke maand van 2011 vertoonde een daling van de vrachtcijfers. Helaas konden de positieve prestaties van ALLIED AIR de verliezen van EGYPTAIR CARGO, SAUDIA en MERIDIAN AIRWAYS niet goedmaken. Er kwamen immers geen nieuwe klanten in de plaats.
Resultaat: er werden slechts 57.381 ton vervoerd, zijnde een verlies van 10,4 %.
De vrachtsector vertegenwoordigt de grootste bron van tewerkstelling. (zie naar Liége Airport waar de vracht in 2011 met 5% gestegen is en waar men na 15 jaar ca 10.000 werkplaatsen biedt)
Onze uitdaging met adviezen en voorstellen om klanten bij te winnen, bleven tot onze spijt en frustratie in dovemansoren hangen. We bleven maandelijks onze standpunten herhalen en verwittigden reeds in oktober: “Wie niet horen wil, moet voelen”.

Bewegingen

Logischerwijs is het aantal bewegingen in 2011 ook gedaald, enerzijds te wijten aan de vermindering van het aantal commerciële (vracht)vluchten, anderzijds aan het onaantrekkelijk beleid voor de kleine luchtvaart. Voeg daaraan toe het gebrek aan motivatie bij sommige toeleveringsbedrijven op de luchthaven met een negatieve spiraal als gevolg.

Vooruitzichten

In deze onzekere sociaal-economische tijd is het koffiedik kijken wat het jaar 2012 voor de luchthaven zal betekenen. Op vlak van beheer wordt 2012 een scharnierjaar. Als alles goed verloopt, mag men tegen de zomer een ondertekening van het beheercontract verwachten tussen de Vlaamse overheid en het Franse EGIS. Hopelijk laat deze laatste het niet afweten op basis van de resultaten in 2011.
Uit de diverse contacten, die we de jongste maanden gehad hebben, verwachten wij geen noemenswaardige verhoging van het aantal passagiers. De touroperators blijven voorzichtig en bieden een programma quasi gelijk 2011. Het ziet er niet naar uit, dat er dit jaar nieuwe passagiersverbindingen op Oostende-Brugge opgestart worden.
Qua vrachtvervoer zal veel afhangen van de evolutie van de politieke toestand in diverse Afrikaanse landen, inclusief Egypte. Het rommelt overal wat, hetgeen veel onzekerheid betekent.
Oostende-Brugge heeft DRINGEND nood aan verbindingen met nieuwe afzetmarkten. Tot vervelens toe blijven wij aandringen op het aantrekken van internationaal sterke vrachtspelers.

Waar blijft het fameuze VIA = Vlaanderen In Aktie?